Diari Usang


13/9/12 - 9.40 p.m


Gambar Hiasan



 "Kini kau lupakan ibu..Lupakan juga ayahmu. Mengapa kau begitu setelah sinar kau ketemu. Tidakkah kau kasihan melihat Ibumu sendirian..Di sini bukan syurga, patut kau campakkan"

Assalamualaikum......

Menghabiskan sisa-sisa hidup di samping anak-anak dan cucu sememangnya menjadi impian hari tua kita kan. Berharap dapat menghabiskan waktu dengan sejuta keindahan. Tapi..selalunya apa yang di harapkan hanyalah impian belaka pada insan yang terpaksa menghabiskan sisa hayat di tempat istimewa ini.

Tetiba rasa nak update pasal catatan aku 4 tahun lepas. Umm lama dah kan, tengah duk kemas-kemas barang terjumpa diari lama ni. Tapi hanya catatan jer yang tinggal......


Rabu - 28 Mei 2008

~ Aku hampiri ibu tua tu..wajah dia tenang sangat. Senyuman dia manis dan ikhlas walau sudah terlalu banyak kedutan kat wajah dia tapi bagi aku wajah ibu itu lebih indah dari wajah-wajah perempuan yang bermekap 4 inci kat luar sana....

~ Aku atur bicara sebaik mungkin sebab aku taknak kalau kata-kata aku nanti boleh meruntun jiwa kecil dia. Satu-satu kisah dia ceritakan, lebar senyumanya...namun aku dapat rasakan kesedihan dari matanya. Aku yang berhati batu ni menangis. Uumm...tabahnya hatimu. 

~ Aku dapat rasakan kasih sayang dia. Anak-anaknya ramai, semuanya sudah bekeluarga. Katanya...dia yang rela hati ke sini sebab taknak menyusahkan anak-anak. Tapi kalau aku yang berada di tempat anaknya...walau sesusah manapun kehidupan aku, tak salah sekiranya aku berkorban kerana dulu ibuku lebih susah tuk membesarkan aku....

~ Saat-saat terakhir.....
Hujan yang turun petang tu selebat hujan di dalam hati aku. Masih lagi aku rasa sejuk tanganya saat dia gengam erat tangan aku..ku peluk mesra tubuh kecilnya. Andai dia masih ada lagi aku harap dia dapat tau betapa aku selalu mendoakan kesihatanya dan kebahgiaanya yang telah lama hilang..........Amiin.

~Sepertimana kau tak menginginkan hari tuamu kelam begitulah ayah dan ibumu. Jagalah mereka sepertimana mereka membesarkanmu.....hargai mereka ketika mereka masih ada lagi, takda guna menyesali bila semuanya sudah tiada....tempat mereka di sisimu bukan di sini ( Rumah Orang Tua )
    


21 comments:

yoon da-hyun said...

make me "insaf" -__-

caliph shuriken said...

noted.. nice sharing, nira...

Bulan Syurga Firdausi said...

meremang.....bagus nye entry ni...kite da x de ayah lg la terase nk jage mak yg 1 tu kan....

nuyui a.k.a miss YUI said...

sedih rasanya..

Ain Najwa said...

1'st suka dengar lagu tu..(~_____~)..
yup..ibu bape segalanyer..tiade mereka tiade kite kannn..sedangkan masakan ibu sendiri adelah lebih terbaik daripada Masterchef..hewhewhew..Rindu dekat mak sebenarnyer..to u dear, jage ibu kamu elok2 yer sebagaimane dier menjage kite dari kecik sampai sekarang..begitu juge peringatan buat aiN..(^_____^)..

KA! said...

ibu ayah..................

izzahdegreat said...

sobsobsob...sedih, tq ;(

ieda said...

minta dijauhkan sifat mengabaikan ibu dan ayah nie ;(

emy zulaiha said...

ehhh sedihnye bace entry nira nie..insaff rase :) thank you! nice sharing dear :p

Ayie Abas said...

dulu ayie selalu dengar lagu baji tu...memang zaman ayie masa muda remaja lagu tu.....weeee

Zul De Alexis said...

sedih

sayangilah kedua ibu bapa kita selagi mereka ada dan tunaikanlah tanggung jawab kita sebagai seorang ank..:"(

new hope said...

salam,

sayangilah ayah ibu

dua permintaan ramai tidak dipedulikan dalam pelan tindakan pendidikan kebangsaan 2013-2025

zulhilmi tempoyak said...

marilah kita berdoa utk saat tua kita..

bagaimana kita, keadaan kita.. hidup kita. huhu

afzalsukasuki said...

mintak2 dijauhkan perkara seperti ni.yela kita mudah tunding jari salahkan orang lain sedangkan kita tak tau macamana kita nanti kan.harap2 kita tak seperti mereka yang lupa jasa dan pengorbanan si tua

amranaiman said...

marilah kita doa yg terbaik utk mereka :)

Aida Omar said...

Moga kita semua tidak akan pernah lupa jasa kedua orang tua kita.. seburuk2 mereka, mereka pernah menjaga dan melahirkan kita. T_T

aiman fanboy k-pop said...

HARGAILAH MEREKA SELAGI MEREKA MASIH ADA ..THUMBS UP!

TiranaAduka said...

salam
Pekabr nira..
Salam kenal..maaf sya dtg sini

Bulan Syurga Firdausi said...

sy dah active semula FB sebab cos sy study.. *syahrul firdaus

Herman Bagus said...

salam kenal, ayah ibu,, insya allah kan ku jaga dan kubahaigakan engkau saat engaku ada dan saat engaku talh tiada dengan doaku yang aku kirimkan padamu

Herman Bagus said...

blognya sudah aku follow sob, ditunggu kunjungan dan followbacknya ya :)